Rozporządzenie
w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w
szkołach publicznych
Dz.U. z 2007 nr 83 poz. 562
Tekst obowiązuje od 1 września 2012
Rozdział 3. Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie słuchaczy w szkołach dla dorosłych
§ 23 –§ 31
§
23. 1. Do słuchaczy szkół dla dorosłych stosuje się odpowiednio
przepisy § 2 ust. 1 pkt 1 i ust. 2, § 3, § 4 ust. 1, § 5-6a, § 8, § 9,
§ 11 ust. 9, § 12 ust. 1-3, § 13 ust. 1 i 2, § 14, § 17 ust. 7-10, 14,
14a i 16, § 18 ust. 1, § 19 ust. 1, 2 pkt 1, ust. 3, 4 pkt 1, ust. 5,
6, 7 pkt 1 i ust. 8-10 i § 20 ust. 3.
2. W szkole dla
dorosłych funkcjonującej w zakładzie karnym lub areszcie śledczym
dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1,
do indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych
słuchacza następuje na podstawie opinii psychologa zatrudnionego w
zakładzie karnym lub areszcie śledczym.
3. W szkole dla dorosłych zachowania nie ocenia się.
4.
W szkole dla dorosłych oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych według
skali, o której mowa w § 13 ust. 2, ustala się po każdym semestrze.
Oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych stanowią
podstawę do promowania słuchacza na semestr programowo wyższy lub
ukończenia przez niego szkoły.
5. W szkole dla dorosłych słuchacz jest promowany po każdym semestrze.
§
24. 1. Podstawą klasyfikowania słuchacza w szkole dla dorosłych są
egzaminy semestralne przeprowadzane z poszczególnych obowiązkowych
zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania.
2.
Do egzaminu semestralnego w szkole dla dorosłych kształcącej w formie
stacjonarnej dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na obowiązkowe
zajęcia edukacyjne, przewidziane w szkolnym planie nauczania, w
wymiarze co najmniej 50 % czasu przeznaczonego na te zajęcia, oraz
uzyskał z tych zajęć oceny uznane za pozytywne w ramach
wewnątrzszkolnego oceniania.
3. W przypadku gdy słuchacz
otrzymał ocenę negatywną z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jest
obowiązany wykonać, w terminie określonym przez nauczyciela
prowadzącego dane zajęcia edukacyjne, pracę kontrolną. Warunkiem
dopuszczenia do egzaminu semestralnego jest uzyskanie z pracy
kontrolnej oceny uznanej za pozytywną w ramach wewnątrzszkolnego
oceniania.
4. Do egzaminu semestralnego w szkole dla
dorosłych kształcącej w formie zaocznej dopuszcza się słuchacza, który
uczęszczał na obowiązkowe konsultacje, przewidziane w szkolnym planie
nauczania, w wymiarze co najmniej 50 % czasu przeznaczonego na te
konsultacje, oraz uzyskał z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych, a w
przypadku szkoły, która prowadzi kształcenie zawodowe na podstawie
modułowego programu nauczania dla zawodu — z prac kontrolnych
przeprowadzanych z zakresu wszystkich w pełni zrealizowanych w danym
semestrze jednostek modułowych, oceny uznane za pozytywne w ramach
wewnątrzszkolnego oceniania.
5. W przypadku gdy słuchacz
otrzymał ocenę negatywną z pracy kontrolnej, jest obowiązany wykonać, w
terminie określonym przez nauczyciela prowadzącego odpowiednio
konsultacje lub jednostkę modułową, drugą pracę kontrolną. Warunkiem
dopuszczenia do egzaminu semestralnego jest uzyskanie z pracy
kontrolnej oceny uznanej za pozytywną w ramach wewnątrzszkolnego
oceniania.
§ 24a. 1. Egzamin semestralny w szkole dla
dorosłych z języka polskiego, języka obcego i matematyki składa się z
części pisemnej i części ustnej. Z pozostałych zajęć edukacyjnych
egzaminy semestralne zdaje się w formie ustnej, z zastrzeżeniem § 25
ust. 1—3 i 5.
2. Oceny z części pisemnej i części
ustnej egzaminów semestralnych, o których mowa w ust. 1, ustala się
według skali, o której mowa w § 13 ust. 2.
3. Egzamin semestralny z zajęć praktycznych ma formę zadania praktycznego.
§
24b. 1. Słuchacz w szkole dla dorosłych, który z przyczyn
usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu semestralnego w
wyznaczonym terminie, zdaje ten egzamin w terminie dodatkowym,
wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
2. Termin dodatkowy
wyznacza się po zakończeniu semestru jesiennego nie później niż do
końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego nie później niż do
dnia 31 sierpnia.
§ 25. 1. W zasadniczej szkole zawodowej
dla dorosłych oprócz egzaminów semestralnych, o których mowa w § 24a
ust. 1, słuchacz zdaje w I i II semestrze egzamin semestralny, w formie
pisemnej, z jednego przedmiotu zawodowego, a w semestrach programowo
wyższych — z dwóch przedmiotów zawodowych.
2. W szkołach
ponadgimnazjalnych dla dorosłych prowadzących kształcenie zawodowe
słuchacz zdaje w semestrach I—IV egzamin semestralny, w formie
pisemnej, z jednego przedmiotu zawodowego, a w semestrach programowo
wyższych — z dwóch przedmiotów zawodowych.
3. W szkole
policealnej słuchacz zdaje w każdym semestrze egzaminy semestralne, w
formie pisemnej, z dwóch przedmiotów zawodowych podstawowych dla
zawodu, w którym się kształci.
4. Wyboru przedmiotów
zawodowych, o których mowa w ust. 1—3, dokonuje rada pedagogiczna.
Decyzję w tej sprawie podaje się do wiadomości słuchaczy na pierwszych
zajęciach w każdym semestrze.
5. W szkole dla dorosłych,
która prowadzi kształcenie zawodowe na podstawie modułowego programu
nauczania dla zawodu, słuchacz zdaje w każdym semestrze egzamin
semestralny, w formie pisemnej, z danego modułu ze wszystkich w pełni
zrealizowanych jednostek modułowych przynależnych do tego modułu.
6.
Przy ustalaniu oceny z danego modułu uwzględnia się oceny uzyskane
przez słuchacza z egzaminów semestralnych przeprowadzonych ze
wszystkich w pełni zrealizowanych jednostek modułowych przynależnych do
tego modułu. Oceny z danego modułu ustala się według skali, o której
mowa w § 13 ust. 2.
7. Szczegółowe warunki i sposób ustalenia oceny z danego modułu, o której mowa w ust. 6, określa statut szkoły.
§
25a. 1. Słuchacz szkoły dla dorosłych, który nie spełnił warunków
określonych odpowiednio w § 24 ust. 2—5, nie otrzymuje promocji na
semestr programowo wyższy i zostaje skreślony z listy słuchaczy.
2.
Słuchacz szkoły dla dorosłych, który nie zdał egzaminu poprawkowego, o
którym mowa w § 28, nie otrzymuje promocji na semestr programowo wyższy
i zostaje skreślony z listy słuchaczy.
3. Dyrektor szkoły
dla dorosłych może wyrazić zgodę na powtórzenie semestru na pisemny
wniosek słuchacza uzasadniony sytuacją życiową lub zdrowotną słuchacza,
złożony w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktycznych.
4.
Słuchacz może powtarzać semestr jeden raz w okresie kształcenia w danej
szkole. W wyjątkowych przypadkach dyrektor szkoły po zasięgnięciu
opinii rady pedagogicznej może wyrazić zgodę na powtórzenie semestru po
raz drugi w okresie kształcenia w danej szkole.
§ 26. 1.
Słuchacz szkoły dla dorosłych może być zwolniony z części ustnej
egzaminu semestralnego, o którym mowa w § 24a ust. 1, jeżeli z części
pisemnej tego egzaminu otrzymał ocenę co najmniej bardzo dobrą oraz w
ciągu semestru był aktywny na zajęciach i uzyskał oceny uznane za
pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania.
2.
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne ze zdaniem
egzaminu semestralnego i uzyskaniem z danych zajęć edukacyjnych
semestralnej oceny klasyfikacyjnej zgodnej z oceną uzyskaną z części
pisemnej egzaminu semestralnego.
§ 27. Egzaminy semestralne przeprowadza się w szkole, w trybie określonym w statucie szkoły.
§
28. 1. Słuchacz szkoły dla dorosłych może zdawać egzamin poprawkowy w
przypadku uzyskania niedostatecznej oceny z jednego albo dwóch
egzaminów semestralnych. Przepisy § 24a stosuje się odpowiednio.
2. Egzaminy poprawkowe są przeprowadzane po każdym semestrze.
3.
Egzamin poprawkowy przeprowadza nauczyciel prowadzący dane zajęcia
edukacyjne lub daną jednostkę modułową po zakończeniu semestru
jesiennego nie później niż do końca lutego i po zakończeniu semestru
wiosennego nie później niż do dnia 31 sierpnia.
4. (uchylony).
5.
Egzamin poprawkowy nie dotyczy zajęć edukacyjnych, z których
słuchaczowi wyznaczono, zgodnie z § 24b ust. 1, dodatkowy termin
egzaminu semestralnego.
§ 29. 1. Słuchaczowi szkoły dla
dorosłych powtarzającemu semestr przed upływem 3 lat od daty przerwania
nauki zalicza się te obowiązkowe zajęcia edukacyjne, z których uzyskał
poprzednio semestralną ocenę klasyfikacyjną wyższą od oceny
niedostatecznej, i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na te
zajęcia.
2. Słuchaczowi szkoły dla dorosłych, który w
okresie 3 lat przed rozpoczęciem nauki w szkole zdał egzaminy
eksternistyczne z zakresu poszczególnych obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, zalicza się te
zajęcia i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na nie.
3.
W przypadku zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, w dokumentacji
przebiegu nauczania wpisuje się odpowiednio „zwolniony z obowiązku
uczęszczania na zajęcia” lub „zwolniona z obowiązku uczęszczania na
zajęcia” oraz podstawę prawną zwolnienia.
4. W
przypadku zwolnienia, o którym mowa w ust. 2, w dokumentacji przebiegu
nauczania wpisuje się odpowiednio „zwolniony z obowiązku uczęszczania
na zajęcia” lub „zwolniona z obowiązku uczęszczania na zajęcia” oraz
podstawę prawną zwolnienia. Zwolnienie jest równoznaczne z otrzymaniem
semestralnej oceny klasyfikacyjnej z danych zajęć edukacyjnych zgodnej
z oceną uzyskaną w wyniku egzaminu eksternistycznego.
§ 30. 1. Dyrektor szkoły dla dorosłych:
1) zwalnia słuchacza z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w całości, jeżeli przedłoży on:
a)
uzyskane przed rozpoczęciem nauki w szkole świadectwo uzyskania tytułu
zawodowego (lub świadectwo równorzędne), wydane po zdaniu egzaminu
kwalifikacyjnego, lub świadectwo czeladnika albo dyplom mistrza — w
zawodzie, w którym się kształci,
b) zaświadczenie wydane
przez pracodawcę, potwierdzające przepracowanie w zawodzie, w którym
się kształci, okresu co najmniej równego okresowi trwania nauki zawodu,
przewidzianemu dla danego zawodu;
2) może zwolnić słuchacza z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w części, jeżeli przedłoży on:
a)
uzyskane przed rozpoczęciem nauki w szkole świadectwo uzyskania tytułu
zawodowego (lub świadectwo równorzędne), wydane po zdaniu egzaminu
kwalifikacyjnego, lub świadectwo czeladnika albo dyplom potwierdzający
kwalifikacje w zawodzie lub dyplom mistrza — w zawodzie wchodzącym w
zakres zawodu, w którym się kształci,
b) zaświadczenie
wydane przez pracodawcę, potwierdzające przepracowanie w zawodzie, w
którym się kształci, okresu co najmniej równego okresowi trwania nauki
zawodu, przewidzianemu dla zawodu wchodzącego w zakres zawodu, w którym
się kształci,
c) zaświadczenie wydane przez pracodawcę,
potwierdzające zatrudnienie w zawodzie, w którym się kształci, lub w
zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym się kształci;
3)
zwalnia słuchacza szkoły policealnej z obowiązku realizacji zajęć
edukacyjnych „Podstawy przedsiębiorczości”, jeżeli przedłoży on
świadectwo ukończenia szkoły dającej wykształcenie średnie, z którego
wynika, że zrealizował on te zajęcia.
2. W szkole dla
dorosłych, która prowadzi kształcenie zawodowe na podstawie modułowego
programu nauczania dla zawodu, dyrektor szkoły zwalnia słuchacza z
obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu wyłącznie w zakresie praktyk
zawodowych, jeżeli przedłoży on zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1
pkt 2 lit. b lub c.
3. Zaświadczenie, o którym mowa w
ust. 1 pkt 2 lit. c, przedkłada się dyrektorowi szkoły w każdym
semestrze, w którym słuchacza obowiązuje odbycie praktycznej nauki
zawodu.
4. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, może
nastąpić po ustaleniu przez dyrektora szkoły wspólnego zakresu
umiejętności zawodowych dla zawodu, w którym słuchacz się kształci, i
dla zawodu wchodzącego w zakres tego zawodu.
5. Słuchacz,
który został zwolniony w części z obowiązku odbycia praktycznej nauki
zawodu, jest obowiązany uzupełnić pozostałą część praktycznej nauki
zawodu w sposób i w trybie określonych w statucie szkoły.
6.
W przypadku zwolnienia słuchacza w całości lub w części z obowiązku
odbycia praktycznej nauki zawodu w dokumentacji przebiegu nauczania
wpisuje się, odpowiednio, „zwolniony w całości z praktycznej nauki
zawodu” lub „zwolniony w części z praktycznej nauki zawodu” oraz
podstawę prawną zwolnienia.
7. W przypadku zwolnienia
słuchacza szkoły policealnej z obowiązku realizacji zajęć edukacyjnych
„Podstawy przedsiębiorczości” w dokumentacji przebiegu nauczania
zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”, a także rodzaj
świadectwa będącego podstawą zwolnienia i datę jego wydania.
§ 31. Słuchacz kończy szkołę podstawową, gimnazjum lub szkołę ponadgimnazjalną:
1)
jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się
semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych
uzyskane w semestrze programowo najwyższym oraz semestralne oceny
klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja
zakończyła się w semestrach programowo niższych w szkole danego typu,
uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej;
2)
w przypadku szkoły podstawowej i gimnazjum — jeżeli ponadto przystąpił
odpowiednio do sprawdzianu lub egzaminu, o którym mowa w § 32, z
zastrzeżeniem § 49 ust. 4. |