Czerwone podbija Portugalię!!!

W sobotę, 11 czerwca, powróciła z Portugalii ostatnia, trzecia już, grupa uczniów i opiekunów z naszej szkoły – szczęśliwi i pełni dobrej, portugalskiej energii.  Celem wyjazdów, realizowanych w ramach projektu „Być zawodowcem – praktyki zagraniczne krokiem do celu” na bazie Erasmus+, było podniesienie praktycznych umiejętności i kompetencji zawodowych oraz językowych uczniów. Całość została sfinansowana z funduszu Unii Europejskiej z Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji (434 590,90 zł).
W wyniku rekrutacji, spośród klas drugich i trzecich Technikum, wyłoniono 48 uczniów, którzy zakwalifikowali się jako uczestnicy projektu. Przed wyjazdem na praktyki odbyły się zajęcia kulturowo-integracyjne oraz językowe. Wszystko po to, żeby poznać kulturę portugalską, podstawowe zwroty w tym języku oraz podszlifować angielski i zniwelować barierę językową.
Tak przygotowani uczniowie wyruszyli na podbój Portugalii, pierwsza grupa – hotelarze i logistycy – 2 kwietnia, druga – graficy i mechanicy – 23 kwietnia, trzecia – mechanicy i żywieniowcy – 21 maja. Każdy wyjazd trwał trzy tygodnie.
Oto relacja jednej z uczennic klasy trzeciej technikum hotelarskiego: „Zwiedzanie Portugalii zaczęliśmy od Lizbony. W drodze do Apulii, gdzie mieszkaliśmy w hotelu nad samym oceanem, zatrzymaliśmy się w Fatimie. Od poniedziałku do piątku pracowałyśmy w hotelu, a w każdy weekend zabierano nas na wycieczki – do Porto, Bragi, Guimaraes, Bom Jesus do Monte. Codzienne spacery nad oceanem, poznawanie nowych ludzi, a przede wszystkim kultury innego kraju… to wszystko sprawiło, że ten wyjazd na długo pozostanie w naszej pamięci. Same praktyki to dla nas ogromna szansa na podniesienie swoich kwalifikacji i  zdobycie atrakcyjnej pracy w przyszłości. W końcu nie każdy może się pochwalić, że odbywał praktyki w Portugalii!”. Opiekunowie podkreślają, że z przyjemnością obserwowali swoich uczniów, którzy doskonale radzili sobie zarówno podczas praktyk, jak i w sytuacjach codziennych i towarzyskich, kiedy wykorzystywali swoje umiejętności językowe. „To otwarci, młodzi ludzie, którzy rozumieją, że zdobywanie nowych doświadczeń kształtuje ich przyszłość. Wykorzystują swój potencjał i szanse, jakie się przed nimi otwierają” – to słowa jednej z nauczycielek, zaangażowanej w realizację projektu.
„Zachęceni sukcesem tegorocznego projektu złożyliśmy projekt o dofinansowanie na kolejny rok szkolny: <<Mobilność, kompetencje, doświadczenie, czyli młodzi Europejczycy na rynku pracy>>. Projekt zyskał akceptację Funduszu Systemu Rozwoju Edukacji w ramach programu Power, został oceniony wysoko i już dziś możemy się pochwalić, że w przyszłym roku szkolnym będzie realizowany dla grupy 40 uczniów drugich i trzecich klas Technikum. Dla naszych uczniów stanowi to niemałą motywację do nauki i zaangażowania w życie szkoły” – powiedział koordynator projektu, kierownik CKP, Daniel Maciejewski.

Dodano 12.06.2016

Portugalia dzień po dniu

Dzień 1 – 2 kwietnia
Nasza podróż rozpoczęła się o świcie. Wyjechaliśmy spod szkoły o 5.30, by po niespełna dwóch godzinach znaleźć się na lotnisku Okęcie. Pierwszy etap naszej wyprawy to lot do Frankfurtu, tam szybko przesiedliśmy się w samolot, którym dotarliśmy do celu. Zapierające dech w piersiach widoki umilały nam podróż. Lizbona powitała nas deszczem, co nie zepsuło radości z faktu, że oto jesteśmy w Portugalii! Nasz opiekun, pan Adam, „dostarczył” nas do hotelu. Chwila na odpoczynek, wspólna kolacja, krótki spacer i zasłużony odpoczynek.

Dzień 2 – 3 kwietnia
To był dzień bogaty we wrażenia – spacer uliczkami Lizbony, połączony ze zwiedzaniem najważniejszych zabytków i miejsc. Skosztowaliśmy miejscowego przysmaku, babeczek pasteis de belem. W drodze z Lizbony do Apulii zatrzymaliśmy się w Fatimie, gdzie każdy mógł na swój sposób poczuć wyjątkowość i mistykę tego miejsca. Zmęczeni, ale pełni pozytywnych emocji, dotarliśmy wieczorem do hotelu. Po kolacji – czas wolny. Jedni zajęli się rozpakowywaniem walizek, inni ruszyli oglądać ocean.

Dzień 3 – 4 kwietnia
Deszcz zatrzymał nas w hotelu do południa. Ale kiedy przestało padać i zaświeciło mocne słońce, wszyscy poczuliśmy, że jesteśmy w Portugalii. To był dzień na zapoznanie się z miejscem naszego pobytu, Apulią, oraz z hotelami i zakładami, w których odbywać się będzie praktyka dla hotelarzy i logistyków. Każdy dowiedział się, gdzie będzie zgłębiał „tajniki” swojego kierunku kształcenia. Był też czas na spacer nad oceanem.

Dzień 4 – 5 kwietnia

8.30 – śniadanie, 9.30 – czas na praktyki. Pogoda jak marzenie – cieplutko i słonecznie. To pierwszy dzień w pracy, więc każdy był ciekawy, co go czeka i jakie obowiązki zostaną mu przydzielone.  17.00 – pierwszy dzień praktyk zaliczony! Zmęczeni, i jednocześnie zadowoleni, wymieniliśmy się wrażeniami z całego dnia.

Dzień 5, 6, 7 – 6-8 kwietnia
Środa, czwartek, piątek – rano, zaraz po śniadaniu, do pracy! Po kilku godzinach powrót do hotelu, odpoczynek, spacery nad oceanem, integracja we własnym gronie oraz z rówieśnikami z innych państw, z Turcji i Grecji, i zbieranie sił na kolejny dzień.

Dzień 8 – 9 kwietnia
Długo wyczekiwany przez wszystkich dzień – wyjazd do Porto… Poranek przywitał nas deszczem, ale podczas przeprawy łodzią po rzece Douro zaświeciło słońce i zostało z nami do końca dnia. Wizyta w winiarni Offley, degustacja wina porto, spacer po urokliwych uliczkach miasta, czas na zakupienie pamiątek – na takich przyjemnościach minął nam dzień. Niektórzy z nas obiecali sobie, że jeszcze kiedyś tu wrócą… A na koniec – stadion FC Porto dla prawdziwych kibiców.

Dzień 9 – 10 kwietnia
Plan na dziś – Guimaraes, Braga, sanktuarium Bom Jesus do Monte, zakupy w centrum handlowym. Plan zrealizowaliśmy w stu procentach! I odczuliśmy na własnej skórze, co oznacza zmienna portugalska pogoda – słońce, deszcz, grad i wiatr – to wszystko w ciągu jednego dnia!

Dzień 10, 11, 12 – 11-13 kwietnia
A po weekendzie – do pracy! Zaczął się drugi tydzień naszego pobytu w Portugalii. Apulia już nie ma przed nami tajemnic, a ocean to stały punkt codziennych spacerów, np. w poszukiwaniu muszelek. Jest dobrze! Oby tak dalej.